Waar ligt de grens van de actieradius van elektrische auto’s?
Dagelijkse kantoorgesprekken over elektrisch rijden gaan meestal maar over één onderwerp: de actieradius. Voor EV’s van de eerste generaties was dit inderdaad een belangrijk punt, maar de EV- en accutechnologie maakt grote stappen. Thomas Lommen van Energize Mobility: ‘Een range van duizend kilometer is al binnen handbereik.’

Thomas Lommen, eigenaar van Energize Mobility, ondersteunt auto-importeurs, dealers én bedrijven met wagenparken bij de overgang naar elektrische mobiliteit. Lommen: ‘Uiteraard besteden wij daarbij veel aandacht aan de actieradius van elektrische auto’s. Daarbij zie je dat er door de jaren heen grote stappen zijn gezet. De eerste EV’s haalden nauwelijks tweehonderd kilometer op een volle accu. Nu is vierhonderd kilometer al gangbaar en er zijn steeds meer modellen die vijf-, zes- of zelfs zevenhonderd kilometer voor zich laten optekenen. Bedenk daarbij dat EV-rijders in 2023 per dag gemiddeld slechts vijftig kilometer aflegden.
Hogere energiedichtheid
Volgens Lommen gaan de ontwikkelingen op het gebied van EV-technologie snel, ook bij de lithiumaccu’s die nu vooral worden toegepast. Lommen: ‘Deze accu’s zijn continu in ontwikkeling. Vooral door het verbeteren van de chemische samenstelling wordt de energiedichtheid van deze accu’s steeds groter. Dat betekent dat je bij onveranderde afmetingen en een gelijk blijvend gewicht van zo’n accu méér energie kunt opslaan. Dat is goed nieuws voor de actieradius. Een efficiënter warmtemanagement en de software die de vermogensafgifte verder optimaliseert, zorgen voor winst op dat vlak. Daardoor is een auto als de Peugeot E-3008, die gemaakt is voor een populair segment, nu al goed voor een maximale range van zevenhonderd kilometer (WLTP, red.).’
Voor grote auto’s moet een range van ruim duizend kilometer geen probleem zijn
Solid state-accu’s
Volgens Lommen hebben lithiumaccu’s dan ook nog veel ontwikkelingspotentieel. Dat neemt niet weg dat nieuwe technologie zich aandient. ‘De solid state-accu komt eraan. Dit type accu maakt geen gebruik van vloeistoffen om stroom in een accu te geleiden, maar van een vaste stof. Het is een veelbelovende technologie. Zo zet de solid state-accu de volgende stap op het gebied van energiedichtheid. Daardoor kan hij relatief licht zijn en toch een zeer ruime actieradius bieden. Voor grote auto’s moet een range van ruim duizend kilometer geen probleem zijn. Voor kleinere modellen verwacht ik ranges van vier- tot vijfhonderd kilometer en voor middenklassers van zo’n zeshonderd kilometer.’ Ongeacht het formaat hebben solid state-accu overigens meer pluspunten. Zo zijn ze sneller te laden en minder gevoelig voor temperatuurswisselingen. Bovendien zijn ze door hun stabiliteit veiliger. Toch duurt het volgens Lommen nog wel even voordat deze accu’s op de markt komen. ‘Dat zit hem vooral in de complexe en daardoor nog dure productie. Waarschijnlijk komen de eerste EV’s met solid state-accu rond 2027.’
Lithium-zwavelbatterij
Net als andere fabrikanten werkt ook Peugeot aan de solid state-accu, maar het bewandelt ook een ander spoor. Zo ontwikkelt het Stellantis-concern, waar het Franse merk onderdeel van is, samen met technologiepartner Zeta Energy de lithium-zwavelbatterij. Vergeleken met de lithium-ion batterijen van nu is die batterij aanzienlijk lichter en is hij tot wel vijftig procent sneller te laden. Bovendien verwacht Peugeot dat lithium-zwavelbatterijen ook nog eens aanzienlijk goedkoper zijn. Deze nieuwe batterijen staan ook voor de volgende stap op het gebied van duurzaamheid. Ze worden geproduceerd met de restmaterialen methaan en ongeraffineerde zwavel, een bijproduct van diverse industrieën. Ook maken ze geen gebruik van schaarse grondstoffen als kobalt, grafiet, mangaan of nikkel. Peugeot verwacht dat de serieproductie over ongeveer vijf jaar start.
Laadcurve
Welk type batterij een auto ook heeft, volgens Lommen is een ruime actieradius alleen niet zaligmakend: ‘De oplaadmogelijkheden spelen in de praktijk een zeer belangrijke rol. Ook daar zorgt innovatie voor grote stappen vooruit. Vaak kijken consumenten naar het maximale oplaadvermogen van een EV. Dat is belangrijk, maar het zegt niet alles. Tegenwoordig zie je dat een hoog laadvermogen maar kort mogelijk is. Na een piek valt de laadsnelheid rap terug. Daarom werken veel fabrikanten aan het optimaliseren van de laadcurve.’
We komen al snel op het punt dat een minuut snelladen twintig kilometer range oplevert
20 kilometer in een minuut
Bij het optimaliseren van die laadcurve is het belangrijk dat een hoog laadvermogen zo lang mogelijk wordt volgehouden. Lommen: ‘Een merk als Peugeot zet daarvoor bijvoorbeeld het slimme STLA-platform in. Dit maakt het gebruik van een achthonderd volt elektrisch systeem. Afgezet tegen modellen met vierhonderd volt-technologie, die nu als standaard geldt, kun je hiermee de oplaadtijd aanzienlijk verminderen. De focus verschuift op deze manier van compleet opladen naar de vraag hoeveel kilometer je per minuut kunt bijladen. We komen al snel op het punt dat een minuut snelladen twintig kilometer range oplevert. In negen minuten, de tijd die een traditionele tankbeurt voor auto’s met verbrandingsmotor gemiddeld kost, krijg je er dan tweehonderd kilometer bij. Zo kun je de oplaadtijd ook perfect aanpassen aan het traject dat je nog wilt afleggen.’
Het voordeel van Avantage
Peugeot maakt werk van het nog aantrekkelijker en bereikbaarder maken van elektrisch rijden. Van alle modellen binnen het elektrische gamma zijn er daarom nu de Avantage-uitvoeringen. Deze hebben gratis opties en zijn tegelijkertijd opvallend scherp geprijsd. Zo is de E-208 Avantage Serie er al vanaf € 28.700. Afhankelijk van het model kan het voordeel oplopen tot € 4.800. Als zakelijke rijder krijg je dus méér Peugeot voor dezelfde bijtelling. Aandachtspuntje: de Avantage-modellen van de Peugeot 3008 en 5008 zijn er zo lang de voorraad strekt. Dit geldt niet voor de overige modellen.
