Van Hoofddorp naar Hamburg: zo groeit Vitakruid toekomstbestendig
Wat begon aan de keukentafel met handgedraaide capsules, is uitgegroeid tot een datagedreven scale-up met internationale ambities. In het hoofdkantoor van Vitakruid in Hoofddorp is weinig meer terug te zien van de ambachtelijke start. Teams sparren in open werkruimtes, dashboards tonen realtime cijfers en op de begane grond volgen therapeuten lessen in een professionele opleidingsruimte. In het magazijn rollen dozen richting distributie – klaar voor klanten in binnen- én buitenland.

‘We zijn geen vitaminefabriek’, zegt CEO Bob van Inge glimlachend, terwijl hij door het pand loopt. ‘We bouwen aan een ecosysteem waarin kennis, kwaliteit en technologie samenkomen.’ Toen Van Inge zich in 2010 serieus met de strategie van het bedrijf begon te bemoeien – Vitakruid is opgericht door zijn moeder – begon hij als eerste met een vijfjarenplan. ‘Mijn doel was groeien van zo’n 3,5 ton naar één miljoen euro omzet in vijf jaar. Dat hebben we ruimschoots gehaald.’ In 2015 kocht hij de helft van de aandelen en sinds 2018 is hij volledig eigenaar. De groei van Vitakruid – sinds 2015 jaarlijks 50 tot 70 procent – komt niet uit de lucht vallen: Van Inge stuurt zijn organisatie strak op innovatie, data en systemen.
Nieuwe productlijnen
Zo innoveert Vitakruid onder andere met nieuwe productlijnen, zoals een sportlijn en een beautylijn. Hiermee speelt het bedrijf in op de groeiende vraag naar supplementen die bijdragen aan fysieke prestaties én uiterlijke verzorging. ‘Dat is een snelgroeiende markt’, zegt Van Inge terwijl hij in het magazijn een potje van de sportlijn pakt. Zo is er momenteel veel vraag naar eiwitten en creatine. Die producten hebben wij nu ook ook in ons assortiment, maar wel op een manier die bij ons past: zo gebruiken wij bewust geen hoge doseringen cafeïne, maar een combinatie van groene thee en Zynamite. Dat geeft een geleidelijke afgifte van energie, zonder piek en crash, waardoor het beter aansluit bij de behoeften van onze doelgroep.’

Slim opschalen
‘Alle data van deze nieuwe – en tevens bestaande – producten komen samen in de software van Exact’, vertelt Van Inge terwijl hij langs een groot touchscreen loopt, waarop live cijfers draaien. ‘We willen processen zo inrichten dat we kunnen opschalen zonder extra rompslomp. In 2015 hadden we 1,5 fte op administratie. Nu zijn we zo’n veertig keer groter, maar werken we nog steeds met 1,5 fte. Dat lukt alleen als je slim werkt.’
Deze software vormt het hart van de operatie. ‘Onze data halen we met Power BI uit Exact Online. Daarbij is het mogelijk om eenvoudig de koppeling te maken met andere systemen. Zo is alles met elkaar verbonden.’ Tijdens een interne strategiebespreking laat Van Inge zien hoe dat werkt. ‘Kijk, dit is de realtime verkoopdata van onze pre-workoutformule. Hiermee kunnen we direct bijsturen. En als we ergens vertraging zien ontstaan, kunnen we dat vóór zijn.’ Die aanpak noemt hij ‘operationele optimalisatie’: automatiseren waar het kan, zodat je mensen zich kunnen richten op waar ze echt waarde toevoegen.
Ondersteunen met kennis
Technologie en innovatie vormen slechts één kant van het verhaal. Op de begane grond luisteren therapeuten geconcentreerd naar een docent. ‘We willen niet alleen producten leveren, maar ook kennis’, zegt Van Inge. Via de Vitakruid Academy volgen jaarlijks honderden professionals trainingen in voeding en suppletie. ‘Dat vergroot onze impact en versterkt de relatie met de markt. En als therapeuten begrijpen wat onze supplementen doen, maken ze betere keuzes.’
Ga niet té snel de grens over. Nederland is een uitstekende markt om volwassen te worden
Klaar voor Duitsland
Na successen in Nederland en Vlaanderen, richt Vitakruid zich nu ook op Duitsland. Hoewel de stap pas in 2026 echt concreet zal worden, zijn de voorbereidingen in volle gang. ‘Duitsland is een enorme, maar complexe markt’, aldus Van Inge. ‘Duitse consumenten verwachten uitgebreide uitleg en lezen álles. Daarom herschrijven we alle content, met extra aandacht voor wetenschappelijke onderbouwing. Het lijkt een detail, maar is cruciaal. Gelukkig past de uitbundige onderbouwing goed bij ons merk. Daarnaast moesten we de verpakkingen aanpassen, want in Duitsland moet de voorkant van het etiket al overtuigen. Dan wil je dus in één oogopslag helder hebben wat het product doet. Wij zien het als investeren in de toekomst.’

Eerst winnen in Nederland
Van Inge’s tip voor andere ondernemers? ‘Ga niet té snel de grens over. Nederland is een uitstekende markt om volwassen te worden. We lopen hier voorop in digitale en fysieke logistiek, zeker in e-commerce. Als je hier wint, win je van de besten.’ Dat merkt hij nu in Duitsland. ‘Duitse webshops lopen technisch vaak drie jaar achter. Dat biedt kansen, maar alleen als je er klaar voor bent. Was ik drie jaar geleden ingestapt, dan had ik het niet gered. Dan had ik met een kleiner marketingbudget 130 miljoen extra mensen moeten bereiken. In Nederland hoef ik er maar 17 miljoen te bereiken. Benut daarom de kracht van de thuismarkt.’
Groei is geen sprint
Van Inge vervolgt: ‘Groei is geen sprint. Het is een slimme, constante beweging. Zorg er daarom voor dat je systemen schaalbaar zijn, dat je grip hebt op je data en dat je mensen meebewegen.’ Die visie sluit aan bij de Exact MKB Barometer, waaruit blijkt dat bedrijven die succesvol groeien dit vooral doen dankzij digitalisering en een goede strategische basis. Van Inge herkent dat: ‘Wij kunnen blijven groeien zonder extra ballast, omdat onze processen vanaf het begin schaalbaar zijn ingericht. Dat geeft rust én ruimte om verder vooruit te kijken.’