Van China naar België: Volvo zet nog meer in op duurzaamheid en veiligheid
Internationale merken die hun productieketen verkorten, verkleinen niet alleen hun ecologische voetafdruk, maar verstevigen ook hun marktaanwezigheid. Dat is precies wat Volvo Cars beoogt met de verplaatsing van de productie van de succesvolle elektrische SUV EX30 naar de fabriek in Gent. Hiermee speelt het bedrijf in op economische, ecologische én geopolitieke realiteiten.

Volvo Cars is al jaren actief in Europa, maar met de productie van de EX30 in de Gentse fabriek laat het merk zien dat ‘voor Europa, uit Europa’ meer is dan een idealistisch streven. Lokale productie is een bewuste stap in de richting van minder transportkilometers, meer controle over emissies in de keten én economische verbondenheid met de afzetmarkt. De EX30 werd geproduceerd in China, maar rolt sinds het voorjaar van 2025 voor het eerst van de band in België. Dat betekent: kortere toeleveringslijnen, lagere logistieke emissies en de mogelijkheid om sneller in te spelen op vraag en regelgeving in de EU. Om het Europese karakter van de EX30 te benadrukken, introduceert Volvo de EX30 Europa die hoogwaardige rijeigenschappen, veiligheid en premium comfort combineert met de voordelen van lokale productie.
De productie van de EX30 is ook een test: hoe ver kun je duurzaamheid integreren zonder in te boeten op kwaliteit of veiligheid?

Streven naar klimaatneutraliteit
Volvo wil tegen 2030 tussen de negentig en honderd procent auto’s verkopen met een stekker – dus volledig elektrische en plug-in hybride-aandrijving – en tegen 2040 volledig klimaatneutraal zijn, inclusief productie. Deze elektrificatiestrategie is geen doel op zich, maar ingebed in bredere merkwaarden: transparantie, veiligheid en duurzaamheid. Dat klinkt als een corporate mantra, maar vertaalt zich in concrete keuzes. In Gent investeert Volvo bijvoorbeeld in zonne-energie, warmterecuperatie en efficiëntere assemblagelijnen. Afvalstromen worden geanalyseerd en hergebruikt, met als ambitie om de fabriek op termijn volledig circulair te maken. De productie van de EX30 is ook een test: hoe ver kun je duurzaamheid integreren zonder in te boeten op kwaliteit of veiligheid?
Footprint: meten is weten
Volvo publiceerde een volledige levenscyclusanalyse (LCA) van de EX30. De uitkomst: over 200.000 kilometer bedraagt de CO₂-uitstoot zo’n dertig ton – het laagste niveau van alle Volvo’s tot nu toe. Dit is niet alleen bereikt dankzij de elektrische aandrijflijn, maar ook door het compacte formaat, het lagere gewicht en het slimme materiaalgebruik. Bijvoorbeeld: 25 procent van het aluminium en 17 procent van het staal is gerecycled. In het interieur zijn gerecyclede kunststoffen en zelfs oude spijkerbroeken verwerkt.

Eenvoud
Bijzonder zijn ook de keuzes die Volvo in het interieur maakt. In plaats van traditionele speakers verspreid over het interieur, gebruikt de EX30 een soundbar over de breedte van het dashboard. Dat scheelt bedrading, materiaal en gewicht en het vereenvoudigt de assemblage. De elektrische bedieningsknoppen van de ramen zitten niet langer in de deuren, maar in de middenconsole. Daardoor kunnen deuren symmetrisch geproduceerd worden. Ook dat vereenvoudigt de productie en beperkt materiaalverspilling. Die keuzes zijn geen gimmicks, maar het resultaat van een denkproces dat zich richt op ‘minder’: minder onderdelen en verspilling en meer efficiëntie.
Volvo ontwikkelt ‘veiligheid voor stedelijke realiteit’: minder gericht op snelheid en meer op kwetsbare verkeersdeelnemers
Veiligheid als een missie
Veiligheid blijft de hoeksteen van Volvo’s identiteit. Ook hier volgt de EX30 een andere benadering. De auto scoorde vijf sterren bij de Euro NCAP-crashtests, maar valt vooral op door de actieve veiligheidssystemen, zoals sensoren die waarschuwen bij het openen van portieren als er fietsers naderen. Volvo noemt dit ‘veiligheid voor stedelijke realiteit’: minder gericht op snelheid en meer op kwetsbare verkeersdeelnemers.
EX30 is begin van omdenken
De EX30 toont hoe een automerk duurzaamheid concreet kan maken, zónder superlatieven, maar mét onderbouwing. Europese productie, een lagere CO₂-voetafdruk, innovatieve materiaalkeuzes en een vernieuwende kijk op interieurdesign komen samen in een model dat veel zegt over hoe Volvo naar de toekomst kijkt. Niet als iets groots, maar als iets kleins, lokaal en zorgvuldig opgebouwd.
Ontdek meer over EX30, de compacte, volledig elektrische SUV van Volvo.