Direct naar de content
Dit artikel wordt u aangeboden door Exact
De redactie van BNR draagt voor deze inhoud geen verantwoordelijkheid.

Groei, grip en digitale stappen: dit beweegt het mkb in 2025

Ondernemers in Nederland zijn opvallend positief gestemd over hun financiële toekomst, ondanks een uitdagend economisch klimaat. De grootste administratieve uitdaging is en blijft het tijdig betaald krijgen van de facturen, zo blijkt uit de MKB Barometer 2025 van softwarebedrijf Exact.

Bijna negen van de tien ondernemers is positief over de omzetverwachting voor 2025. Een opvallend optimistische uitkomst, meent Kuno Klumpers, Product Line Director bij Exact. ‘Slechts veertien procent van de ondernemers verwacht een daling in omzet. Dat is best bijzonder gezien alles wat er speelt in de wereld, zoals het handelsbeleid van de VS, dure grondstoffen en personeelsschaarste’, aldus Klumpers. ‘Ondanks deze onzekerheden, blijven ondernemers in kansen denken.’

Kostenbeheersing belangrijker dan ooit

Kijken we naar de zakelijke uitdagingen waar ondernemers voor staan, dan staan het ‘verlagen van kosten’ en ‘efficiënt werken’ bovenaan op de agenda voor ondernemend Nederland. Klumpers: ‘Tot 2021 was het vinden van nieuwe klanten de topprioriteit van de meeste mkb’ers. Sindsdien zien we een verschuiving en ligt de focus veel meer op het beheersen van kosten en het personeelstekort.’ De grote boosdoeners? De stijgende prijzen van grondstoffen, materialen en medewerkers. De personeelstekorten zijn bovendien hardnekkig en sectorbreed. Klumpers: ‘Je ziet dat ondernemers zoeken naar manieren om slimmer om te gaan met de mensen en middelen die ze wél hebben. Efficiency is daarbij het sleutelwoord.’ 

Ondernemers zoeken naar manieren om slimmer om te gaan met de mensen en middelen die ze wél hebben

Kuno Klumpers
Product Line Director bij Exact

Ondernemers blijven bouwen

Wat nog meer opvalt uit het onderzoek, is dat 93 procent van de ondervraagde ondernemers aangeeft in 2025 te willen investeren in hun bedrijf. En dan vooral in technologische hulpmiddelen als machines en bedrijfssoftware en in personeelsontwikkeling. Klumpers: ‘Mkb’ers zijn van nature optimistisch. Ze willen vooruit en blijven bouwen, ook in moeilijke tijden.’

Aantal onbetaalde facturen daalt

Een terugkerend thema is het tijdig betaald krijgen van facturen. Al jaren behoort dit tot de top drie van administratieve uitdagingen, naast wet- en regelgeving en het verlagen van de administratieve druk. De gemiddelde betaaltermijn bedraagt 27,7 dagen, zo blijkt uit het onderzoek. Klumpers: ‘Hoewel het aantal onbetaalde facturen daalt – van vier procent in 2023 naar 2,4 procent in 2025 – blijft het feit dat sommige klanten laat of helemaal niet betalen ondernemers gemiddeld 13.000 euro per jaar kosten.’ Ook blijkt dat ondernemers met buitenlandse vestigingen vaker meer moeite hebben met het behouden van grip op de financiën. Dit komt onder andere door complexere regelgeving en uitdagendere rapportagevereisten.

Veel ondernemers vinden het lastig om nieuwe digitale tools en programma’s te implementeren, terwijl dat in de praktijk erg meevalt

Kuno Klumpers
Product Line Director bij Exact

Kansen betaallink en e-facturatie

Gelukkig zijn er tools voor handen om de administratie te moderniseren en het betalen voor klanten te vergemakkelijken. Slechts acht procent van de ondernemers maakt bijvoorbeeld gebruik van elektronisch factureren. Klumpers: ‘Vaak vindt men het lastig om nieuwe digitale tools en programma’s te implementeren. Terwijl dat in de praktijk erg meevalt. Zeker met boekhoudpakketten waarin zulke functies standaard zijn ingebouwd. Opvallend is dat veertig procent van de ondernemers nog factureert zonder betaallink. Dat maakt het betaalproces omslachtig en vergroot de kans op late betalingen en onbetaalde facturen. Dat, terwijl het vrij eenvoudig is om zo’n link toe te voegen. Daarmee valt letterlijk winst te behalen!’

Benieuwd naar de uitkomsten van de MKB Barometer? Kijk op www.exact.nl/mkb-barometer.

Deel op social media