Direct naar de content
Dit artikel wordt u aangeboden door Essent
De redactie van BNR draagt voor deze inhoud geen verantwoordelijkheid.

‘Dankzij mijn eigen laadplein bespaar ik ruim €15.000 per jaar’

Vijf elektrische auto’s en een eigen laadplein met een batterij. Daarmee bespaart ondernemer Michel Reidsma van Taxi Reidsma ruim €15.000 euro per jaar op brandstofkosten. ‘Twee jaar geleden had ik nooit gedacht dat ik dit zou zeggen: maar ik geloof echt dat elektrisch rijden de toekomst heeft.’

Michel Reidsma van Taxi Reidsma bij het nieuwe laadplein.

Taxi Reidsma is een Fries taxibedrijf met 25 auto’s en veertig chauffeurs dat zich hoofdzakelijk richt op zorgvervoer in de omgeving van Lemmer, Sneek, Heerenveen, Wolvega en Steenwijk. Daarnaast houdt het bedrijf zich bezig met directievervoer, vervoer van en naar het vliegveld en crew change, waarbij ze scheepslieden van de aanmeerplaatsen naar hun verblijf aan wal brengen – en andersom. 

Elektrische auto’s zijn steeds vaker een voorwaarde om mee te kunnen doen aan aanbestedingen bij zorgverzekeraars

Michel Reidsma
ondernemer

Vergroening op de agenda

Het thema vergroening staat sinds kort hoog op de agenda bij het taxibedrijf. Reidsma: ‘Steeds meer gemeenten hebben milieuzones, waardoor we met onze dieselauto’s niet overal meer mogen komen. Daarnaast zijn elektrische auto’s steeds vaker een voorwaarde om mee te kunnen doen aan aanbestedingen bij zorgverzekeraars. Maar ook los daarvan wil ik gewoon graag een goed voorbeeld geven.’ 

Opstartproblemen

En dus verving de ondernemer in augustus 2022 de eerste vijf dieselauto’s voor elektrische wagens. ‘Ik dacht: dat is simpel, die laden we thuis of in de loods wel op. Maar dat had ik onderschat. Er is ontzettend veel stroom nodig om een auto op te laden. En met een gewone stekker kun je niet snelladen. Dus dan duurt het wel tachtig uur om een auto helemaal vol te krijgen. Die tijd hebben we niet.’

Openbare snelladers

In de oplaadpunten van openbare snelladers vond hij een tijdelijk alternatief. ‘Daar laad je je auto al binnen achttien minuten op.’ Maar commercieel gezien was het niet heel aantrekkelijk: de ritjes naar de oplaadpunten kostten de chauffeurs vaak een half uur tot een uur tijd. ‘En dan moesten ze nog maar hopen dat er niet vier auto’s voor hen stonden. Bovendien liepen de kosten op deze manier al gauw op.’

Eigen laadplein

Een eigen laadplein realiseren klonk theoretisch gezien als een betere oplossing. Maar ook dat was makkelijker gezegd dan gedaan. ‘We hebben in onze regio te maken met netcongestie. Dat betekent dat het net soms overbelast is, waardoor ik niet de capaciteit krijg die ik nodig heb om snel te kunnen laden.’

Ik had wel oren naar gratis advies van een expert over een eigen laadplein

Michel Reidsma
ondernemer

Onafhankelijk van het net

Terwijl Reidsma nadacht over een structurele oplossing, kreeg hij een telefoontje van Essent met de vraag of hij gratis en vrijblijvend advies wilde om zijn pand te verduurzamen. ‘Die loods boeide me niet zo. Maar ik had wel oren naar gratis advies van een expert over een eigen laadplein. Want hoe sneller ik de auto’s weer op de weg heb, hoe meer ik kan verdienen.’ Twee energieadviseurs kwamen bij Reidsma langs en stelden voor om een batterij aan te schaffen. Daarmee zou hij minder afhankelijk zijn van het net. ‘Ze zochten voor me uit welke batterij hier het beste zou passen en zetten de verschillende mogelijkheden op een rij. Daardoor kon ik makkelijk kiezen.’ De keuze viel op een batterij met een capaciteit van 215 kilowatt. Genoeg om drie auto’s direct achter elkaar te laden. 

Besparing van €15.000 euro

Een doorbraak in de ambitie van het bedrijf om te vergroenen. ‘De auto’s staan nooit meer langer dan twintig minuten stil, ik bespaar ruim vijf manuren per dag aan chauffeurs die stonden te wachten bij een laadplein langs de snelweg en ten opzichte van de tarieven bij openbare snelladers, scheelt het me ook nog eens €0,19 cent per kilowatt. Afgelopen maand was dat al goed voor €1.710 in totaal.’ Maar ook het verschil in verbruik van dieselauto’s en elektrische auto’s wordt nu pas echt goed zichtbaar. Een dieselauto kostte het bedrijf per 100.000 kilometer zo’n €12.000 tot €14.000 aan brandstof. Een elektrische auto kost ongeveer €9.000 aan stroom. ‘Daarmee besparen we dus dik €3.000 euro per auto per jaar. Voor vijf auto’s is dat ruim €15.000.’

Verwachte besparingen per jaar*

  • 1.825 manuren (de ritjes naar en wachten bij een openbaar laadplein)
  • 3.000 euro brandstofkosten per auto

Terugverdientijd

Reidsma heeft zelf naar eigen zeggen geen kennis van verduurzaming en had dus ook zelf nooit aan een batterij gedacht. ‘Maar ik ben er ontzettend mee geholpen’, zegt hij. ‘Begin juli is alles geïnstalleerd – de totaaloplossing omvatte een snellader, een batterij en een nieuwe zekeringenkast – en hoewel ik de investering best even slikken vond, ligt de verwachte terugverdientijd rond de tien jaar.’

Had je mij twee jaar geleden verteld dat ik elektrisch moest gaan rijden, had ik gezegd: “Ben je gek? Daarmee kun je net tot in Amsterdam komen”

Michel Reidsma
ondernemer

Van diesel naar elektrisch

De ondernemer heeft  zichtbaar plezier gekregen in verduurzaming. ‘Had je mij twee jaar geleden verteld dat ik elektrisch moest gaan rijden, had ik gezegd: “Ben je gek? Daarmee kun je net tot in Amsterdam komen.” Maar het bereik wordt steeds groter, de techniek wordt steeds beter en commercieel wordt het dus ook steeds interessanter om over te stappen. Voortaan komt er voor elke diesel een elektrische auto in de plaats.’

Start vandaag met besparen

Essent biedt in samenwerking met partner Klimaatroute zakelijke klanten aan om de bespaarpotentie van hun bedrijf kosteloos in kaart te brengen. ‘We richten ons daarbij met name op het pand en de utiliteiten’, vertelt operationeel manager Maurice Gérard van Klimaatroute. ‘Er komt een adviseur langs op locatie die zich hoofdzakelijk richt op verlichting, verwarming, isolatie en duurzame opwekking. Maar ook op duurzame regeltechnieken en gedragsmaatregelen.’

Adviezen kunnen bijvoorbeeld gaan over laagdrempelige ingrepen, zoals het vervangen van tl-buizen door ledverlichting en het installeren van een klokthermostaat op de verwarming. Maar ook over maatregelen met een grote impact, zoals het installeren van zonnepanelen, een warmtepomp of een batterij. ‘Simpele aanpassingen kan de ondernemer vaak zelf. Voor grote energiebesparende maatregelen is meestal een externe partij nodig.’

Gérard: ‘Ook daarin bieden wij begeleiding. Wij vragen offertes op, bespreken deze met de ondernemer en geven de installateur de opdracht voor de uitvoering. Dat doen we allemaal in overleg met de ondernemer, die behoudt de regie en beslist zelf of en welke maatregelen worden toegepast. Michel hebben we bijvoorbeeld gekoppeld aan een partij die én specialist was in laadpalen én in energieopslag. Zo hebben we hem kunnen helpen aan een passende totaaloplossing.’

*De besparingen met deze maatregelen zijn specifiek voor dit bedrijf en kunnen voor andere bedrijven afwijken.

Deel op social media